برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی

برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی
1397/02/18

برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی
برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی
برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی
برند هانتسمن و تاریخ پر افتخار دوخت سفارشی

 دست‌کم هفت دهه پیش، «زیگفرید» جامعه‌شناس فرانسوی آنجا که در کتابش به برخی روحیات، ریشه‌های رفتاری و طرز فکر انگلیسی‌ها اشاره می‌کند در این باره می‌گوید:

«در انگلستان جنتلمن کسی است که بتواند خود را آنگونه که شایسته است در میان مردم نگاه دارد و در هر ساعتی لباسی را بپوشد که شایسته آن ساعت است... و نیز جنتلمن کسی است که می‌داند آبرو و شرف خود را چگونه حفظ کند و نتیجه آن این است که مردم به وی اعتماد پیدا می‌کنند، گمان نمی‌کنم که انگلستان به هیچ مفهومی شریف‌تر و ملی‌تر از مفهوم جنتلمن دست یافته باشد.» (روح ملت‌ها، آندره زگفرید، ترجمه احمد آرام، 1343)
شاید حالا راحت‌تر بتوان در این باره به نتیجه رسید که هانتسمن برای مردمی با چنین روحیه و مفاهیم ریشه‌دار اجتماعی چه کار سخت و دشواری در پیش روی خود داشته است! یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های طراحی و خیاطی پوشاک در«سویل‌رو» لندن، با میراثی پر افتخار که داستان خارق‌العاده پدیداری و پایداری‌اش، نشأت گرفته از برتری یکپارچه و توجه به کیفیت است. صفاتی که بین نسل‌های مختلف انتقال یافته و استانداردهایی که تلاش شده از آن مراقبت شود.
 
از لندن تا کهکشان
«هنری هانتسمن» بنیانگذار ساق‌پوش و شلواردوزی هانتسمن (Gaiter and Breeches Maker) بود که در سال 1849 اولین  خیاط‌خانه‌اش را در خیابان نیوباند لندن تاسیس کرد. به مدت 40 سال این نام به عنوان طراح و دوزنده کت و شلوار سفارشی و شخصی‌دوزی برای خانواده‌های سرشناس و نام‌آور مورد اعتماد بود. کارگاهی آموزشی به همراه اصطبلی برای اسب‌سواری داشت که باعث شده بود تا لباس‌های شکار و سوارکاری اشرافی اروپایی به زمینۀ کاری اصلی او تبدیل شود، تخصصی که پایه و اساس کار این خانواده شد. شلوارهای مخصوصی که هنری هانتسمن طراحی می‌کرد هنوز در بوتیک «سویل‌رو» نمایش داده می‌شود. 
سال 1886 هانتسمن نخستین سفارش سلطنتی خود را به عهده گرفت که ساخت شلوار چرم شاهزاده ولز و بعد از آن ادوارد هفتم بود. خیاطی برای دومین فرزند ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت این نام را به نقطه اوج خود رسانید تا جایی که سفارش‌های سلطنتی برای لباس سوارکاری تنها به آن‌ها واگذار می‌شد. شهرت هانتسمن به فرای مرزها رسید و با شروع قرن بیستم و در دوران طلایی هالیوود، لباس‌های سواری برای «کلارک گیبل» و «دیوید نیومن» در کنار سفارش‌های دوک ویندسور قرار گرفت. خانواده سلطنتی و اشراف‌زادگانی چون لرد لوییس مونتباتن نایب‌السلطنه هند و لرد فرانسیس اسپنسر و شخصیت‌های هنری مانند رودلف والنتینو و بسیاری دیگر نام برند هانتسمن را بر جامه خود داشتند، نامی که تداعی‌کننده اشرافی‌گری و جذابیت شده بود. 
 
عشق سال‌های سخت
 جنگ‌های جهانی برای بسیاری از برندهای بریتانیایی خاطرات ناگوار و دلخراشی به همراه داشت. هنری هانتسمن نیز در این میانه، درگذشت و بازماندگانش به این فکر افتادند تا رشته کار را به مدیری جدید و تازه نفس بسپارند. «رابرت پکر» مدیری درخشان و پرنفوذ بود که توانست این خیاط‌خانه سنتی اشرافی را به یک خانه مد منحصربه‌فرد تبدیل کند و در مسیری رو به رشد قرار دهد که تاکنون نیز ادامه داشته است. در زمانی که تمامی برندها به سراغ راه‌اندازی کارخانه و ساخت و سازهای بزرگ رفتند او با جدیت و برای حفظ هماهنگی و کیفیت برتر، به ساخت و طراحی در کارگاه‌های خانگی پافشاری کرد. بدین ترتیب همچنان تاثیر کیفیت و زرق و برق کار دست‌دوز  بر روی محصولات هانتسمن باقی ماند؛ تا آنجا که نام هانتسمن کعبه آمالی شد برای سفارش‌های نامحدود هالیوود و چهره‌های برجسته آمریکایی که در حال پیشرفت و گذار از عصر جنگ جهانی بودند. 
 
در عصر طلایی مد
دهه‌ها گذشت اما طراحی، دوخت سفارشی و پارچه‌های کم‌نظیر هانتسمن، همراه برش‌های ظریف و سازگار با فرم بدن که در هماهنگی کامل با مد روز هم بود به جزیی جدانشدنی از سبک‌زندگی جنتلمن‌ها تبدیل شده بود. در این میان، گذارِ دوره‌های مختلف طراحی، تغییرات سبک و برش بطور واضح مشهود است. از تاثیر عصر طلایی سینما تا انقلاب‌های اجتماعی دهه 60 و 70، از زیبایی خیره‌کننده و زرق و برق دنیای مدرن تا همگام شدن با هنرمندان و طراحان دنیای مد، پیشران اصلی بسیاری از طرح‌های جدید این دوره بودند. 
اما این روزها نیز نام هانتسمن همراه با افسانه‌هایی که درباره‌اش می‌گویند و مجموعه‌های تخصصی بر سر زبان‌هاست، مجموعه‌هایی که هر کدام بنا به خدمت و پاسخ به نیازهای مخاطب طراحی شده است. در خانه طراحی و مد هانتسمن ضیافت‌های مجلل و رسمی، میهمانی‌های معمول یا خانوادگی، ساعات پیاده روی و یا حضور در محیط کار و حتی تعطیلات، هر یک صاحب مجموعه‌ای مخصوص به خود هستند. مجموعه‌های منحصر به فرد کراوات، دکمه سرآستین، لباس‌های مخصوص سوارکاری، گلف و لباس‌های مفهومی هنرپیشه‌ها و ستارگان را هم به آن اضافه کنید.
در این گالری با سه دسته کلی محصول روبرو هستیم؛ نخست طراحی، پارچه و دوخت صددرصد سفارشی و اختصاصی برای یک مشتری است. دسته دوم بالغ بر هزار قلم طرح دوخت‌های سفارشی هستند که بر اساس الگوهای قامتی استاندارد طراحی و شده و مشتری بعد از اندازه‌گیری و انتخاب از بین مدل‌ها، مالک لباس سفارشی خود می‌شود. دسته آخر نیز گروه پوشاک آماده است که طیف متنوعی از لباس و اکسسوری از قبیل کت، شلوار، پیراهن، پالتو، بلوزهای بافت، شال، دستمال گردن، کراوات و دکمه را در بر می‌گیرد.
 
راه رفتن روی خط تمایز
اگر بخواهیم شیوه هانتسمن در تبدیل شدن به برندی منحصر به فرد در زمینه طراحی، دوخت و استایل را بررسی کنیم به چارچوبی در نحوه تفکر و مدیریت می‌رسیم که پایه‌های خود را بر استراتژی تمایز بنا کرده است. ابتدا اینکه آن‌ها خود را بزرگ، خوب و کمتر شناخته‌شده توصیف می‌کنند، به عبارتی ساده‌تر، هانتسمن همه‌کَس‌پسند نیست! روابط پایدار با مشتری و حفظ آن برایشان مهم‌تر از تعداد مشتریان است.
به جز پول باید از زمان خودتان هم مایه بگذارید. این تقاوت دیگر هانتسمن با دیگر خانه‌های مد و طراحی است. طراحی یک لباس زیبا طول می‌کشد، باید زمان کافی اختصاص دهید تا اینجا با شخصیت، علایق، کاری که انجام می‌دهید، اولویت‌ها، فیزیک بدنی و سلیقه شما آشنا شوند؛ آن وقت نتیجه لباسی می‌شود که هیچ‌گاه نمی‌توانید آن را کنار بگذارید.
به عنوان یک مشتری، در هانتسمن از دانش تیمی و ساختاری یکپارچه در ارائه خدمات بهره‌مند خواهید شد. ابتدا یک کارشناس فروش به استقبالتان می آید تا نیازتان را بسنجد، بعد مشاوره انتخاب پارچه است و پس از آن گفتگو با کارشناسان اندازه‌گیری، و روزهایی که بریا پرو دعوت منی‌شوید و می‌توانید حتی ساعت‌ها با برش‌کار و خیاط خود گفتگو کنید تا به دلخواه‌ترین نتیجه برسید. این گفتگوهای لذت‌بخش و نامحدود برای آن است که تک به تک اجزای لباس، بر اساس خواست و نیاز شما شخصی‌سازی شود.
دیگرتمایز هانتسمن، دست‌دوز شدن کارها و یگانه بودن آن‌هاست، این فرایندها بین 8 تا 10 هفته زمان خواهد برد و پس از آن که کت و شلوارتان را تحویل بگیرید نیز تا ماه‌ها کارشناسان متخصص با شما تماس خواهند گرفت تا درباره لباستان، تجربه کاربری آن و یا شستشو، اتو، و یا رفع عیب‌های احتمالی با شما همکاری نمایند.
بعد از آن هم تا سال‌ها، هرگونه درخواستی پیرامون این لباس داشته باشید پیگیری و پشتیبانی خواهد شد؛  به عنوان نمونه چندی پیش، دکمه‌های کتی که در سال 1925 برای «لرد کاودور» دوخته شده بود، تعویض شد تا نوه‌اش آن را بپوشد!
 
پیشواز  بهار 2018
مجموعه بهار و تابستان 2018 هانتسمن با استفاده از پارچه‌های بهاره و گاه نازک، اما دارای شکل و استایل مخوص به خود است، با نیم نگاهی به راحتی و استفاده مداوم برای آقایانی که همواره به ظاهر شخصی خود اهمیت می‌دهند. رنگ های مختلفی از طیف آبی و خاکستری همراه با برش‌ ظریف اما دوخت‌های محکم، این مجموعه را بسیار راحت و کاربردی کرده است.
 نیم نگاهی به خانواده پارچه‌های قهوه‌ای نیز نشان می‌دهد ترکیب رنگ‌های گرم نیز در مجموعه فصل جدید مورد توجه هانتسمن بوده است . کروات‌های زیبا کار را یکسره کرده و تیپی کلاسیک اما راحت و فاخر را فراهم آورده است؛ ترکیبی از تضاد ها اما مناسب و در دسترس. 
همچنان پس از 169 سال از تاسیس، هانتسمن برندی است که در هر کجای دنیا جنتلمن‌های واقعی هنوز هم با داشتن آن خوش می‌درخشند.
 
این مطلب در مجله شماره ۱۷ نشریه خانه نو منتشر شده است.
برای دانلود این شماره اینجا کلیک کنید.
 

 

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به گروه مهندسی باران می باشد طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط توسعه فناوری اطلاعات اینتک