رنگ رخساره و سِرّ درون

رنگ رخساره و سِرّ درون
1397/03/01

در همه جای دنیا یکی از چالش‌های بهره‌برداری ساختمان‌های مدرن و مرتفع، چگونگی نظافت نماست. چهره‌ای پاکیزه و همواره درخشنده، زیبایی خاصی به یک بنا می‌بخشد. خیلی‌ها نمی‌دانند که نمای هتل‌برج باران2 بطور مداوم و هر روزه در حال نظافت است.
همیشه وقتی به دغدغه‌های کوچک و بزرگ زندگی نگاه می‌کنیم به موارد متعددی برمی‌خوریم که بعضی از آن‌ها با وجود اینکه کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌کنند، ولی حل و فصلشان حسابی از حوصله خارج است. یکی از این موارد، نظافت و تمیز نگهداشتن فضاهای بیرونی خانه یا نمایی است که از بیرون توسط بیننده دیده می‌شود.
هر چه خانه زیباتر و خاص‌تر ساخته شده باشد اهمیت پاکیزه و آبرومند بودن پوسته بیرونی آن مهم‌تر می‌شود. اما به خوبی می‌دانیم در اکثر خانه‌ها به این مساله توجه نمی‌شود. گاهی گرانی و سخت بودن اجرای چنین خدماتی ساکنان را از اجرای آن منصرف می‌کند و گاه بی‌توجهی برخی همسایگان در یک مجتمع، مانع از آن می‌شود که فرایندی منظم و ثابت برای اجرای نظافت‌های دوره‌ای مشاعات صورت پذیرد.

 

 

به ویژه در سازه‌هایی که حجم عمده نمای آن را شیشه و کامپوزیت شکل می‌دهد این اهمیت دوچندان می‌شود. گاه به فاصله‌ای کوتاه بعد از یک نظافت کلی (که بر اساس رسوم ما ایرانیان در انتهای سال انجام می‌شود) این پاکیزگی تنها چند روز دوام می‌آورد و با اولین باران بهاری دوباره شیشه‌های جلایافته، پر از لکه و کثیفی می‌شود. این مطلب زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم بخشی از اقبال مردم به برج‌نشینی بخاطر استفاده از زیبایی بصری و چشم‌انداز ساختمان‌های بلندمرتبه است. حال تصور کنید در برجی مرتفع ساکن هستید اما به خاطر کثیفی شیشه‌ها رغبت نمی‌کنید تا لحظه‌ای پرده را کنار بزنید و بیرون را تماشا کنید!
اینها واقعیت‌هایی هستند که هر چند جزیی و ساده به نظر می‌رسند اما وقتی در بطن آن قرار گیرید خواهید دید که بالاخره باید برایش وقت و هزینه صرف شود. پس به همین دلیل این خدمت نیز می‌تواند به عنوان بخشی از خدمات مورد نیاز ساکنان یک ساختمان مورد توجه گروهی باشد که سازنده یا بهره‌بردار برج است و می‌خواهد به تمامی نیازهای منطقی ساکنان پاسخ دهد.
در هتل‌برج باران۲ از ابتدا به این نیاز فکر شده است. در زمان ساخت و تجهیز برج، با پیش‌بینی لازم، دستگاه کلایمر استاندارد و مناسبی خریداری ونصب شده است که می‌تواند از بالا تا پایین و در هر چهار وجه نما حرکت داشته باشد تا توسط یک نیروی متخصص و با سرعت، دقت و امنیت بالا، کار نظافت نما به بهترین وجه انجام شود.
وجود تیم خدمات هتلی در برج مسکونی باران۲ در موارد متعددی سبب شده تا در اجرای عملیات تعمیر، نگهداری یا خدمات با تجربه حاصل از این سالیان، بهترین و باصرفه‌ترین شیوه برای هر کاری انتخاب و عملی شود. بر همین اساس فرایند نظافت نمای این برج با بکارگیری نیروی ماهر و ثابت، بصورت یک کار روزمره و همیشگی در آمده است.
متصدی نظافت نما جزو کارکنان ثابت و همیشگی خدماتی محسوب می‌شود و کار هر روزه او قرار گرفتن در کابین کلایمر و نظافت نما بر اساس برنامه‌ای است که مدیر هتل برج به او ابلاغ می‌نماید. همچنین اگر بدلیل بارندگی‌های گاه و بیگاه بخصوص در فصول خاصی از سال، ساکنان تمایل داشته باشند، این امکان وجود دارد تا مجزا ازبرنامه نظافت عمومی، برای شیشه و نمای واحد مسکونی خود نیز بصورت جداگانه این خدمات را درخواست نمایند.
فراموش نکنیم که اینگونه خدمت‌رسانی دقیق و منظم به دو عامل اصلی بستگی دارد. نخست، وجود یک تیم قوی بهره‌برداری که با تمام توان بر روی رفع این نیازها و خواسته‌ها تمرکز و برنامه‌ریزی نماید و دوم آنکه پشتوانه مالی لازم برای هزینه‌های عمومی ساختمان وجود داشته باشد.
این مساله باز هم اهمیت شیوه ابتکاری باران در تامین هزینه‌های تعمیر و نگهداری هتل‌برج‌ها را روشن می‌سازد. الگویی با نام «ودیعه شارژ» که بطور مختصر عبارتست از متمرکز کردن مبلغی متناسب با مساحت هر آپارتمان که توسط ساکنان پرداخت می شود، در یک حساب به نام هیات مدیره مالکان برج و پرداخت هزینه‌های عمومی برج از سود سپرده‌گذاری این وجوه در سیستم بانکی.
این شیوه علاوه بر آنکه بارِ پرداخت ماهیانه هزینه شارژ و مخارج غیرقابل پیش بینی را از دوش ساکنان بر می‌دارد از طرف دیگر به نوعی صندوق ذخیره معتبری تبدیل شده که در صورت بروز نیاز به هزینه کردن در ساختمان، می‌توان به آن اتکا کرد تا هیچ عاملی باعث نشود کیفیت سکونت در هتل‌برج دچار خدشه و آسیب شود. این‌ها رازهای به ظاهر ساده و کوچکی است که سبب می‌شود باران خانه‌ای متمایز و زندگی در آن با کیفیت و استاندارد باشد.
این مطلب در مجله شماره ۱۶ نشریه خانه نو منتشر شده است.
 

برای دانلود این شماره اینجا کلیک کنید.

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به گروه مهندسی باران می باشد طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط توسعه فناوری اطلاعات اینتک