اصول مدرن، تغذیه مدرن

اصول مدرن، تغذیه مدرن
1397/11/13

اصول مدرن، تغذیه مدرن
اصول مدرن، تغذیه مدرن
اصول مدرن، تغذیه مدرن
اصول مدرن، تغذیه مدرن
اصول مدرن، تغذیه مدرن
همانطور که می‌دانید سلامتی ما بطور عمده با آنچه که می‌خوریم ارتباط مستقیم دارد. در همین راستا دانشمندان در حال تدوین و توسعه اصولهای راهبردی برای تبیین تغذیه سالم هستند. تحقیقات علمی نشان می‌دهند که تغذیه مناسب و سالم می‌تواند خطرهای ابتلا به بیماری های قلبی و سکته، دیابت، انواعی از سرطان ها و بیماری‌های عصبی را کنترل و کاهش دهد. «بشقاب تغذیه سالم» از جدیدترین دستورعمل‌ها برای زندگی سالم‌تر است که نتیجه‌ی پژوهش متخصصین حوزه تغذیه در دانشکده سلامت عمومی دانشگاه «هاروارد» می‌باشد. در ادامه بطور مختصر به اصول اولیه و بنیادی این دستورالعمل می‌پردازیم.
 
اصول بنیادی و در واقع ابتدایی ترین بندهای برنامه غذایی مدرن که به پیوستن به دستوالعمل‌های «بشقاب تغذیه سالم» منجر می‌شوند شامل موارد زیر می‌باشد: 

♦ ۵۰% بشقاب باید با میوه‌ها و سبزیجات پر شود. هرچه مقدار و تنوع سبزیجات بیشتر باشد بهتر است. توجه داشته باشید که سیب‌زمینی و سیب‌زمینی سرخ کرده در این دسته قرار نمی‌گیرد. سعی کنید مقدار زیادی میوه‌های متنوع و در هر رنگ میل کنید.  ۲۵% بشقاب را بوسیله‌ی غلات مثل گندم، جو، جو دوسر و... پر کنید. نان جو، پاستا جو و برنج قهوه ای در این دسته قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که برنج و نان سفید محدودیت استفاده دارد.  ۲۵% دیگر این بشقاب هیجان انگیز باید با منابع سالم پروتئین مثل ماهی، مرغ، حبوبات، مغزها و... پر شود. در این دسته هم محدودیت‌هایی وجود دارد. مثل گوشت قرمز و پنیر. همچنین از مصرف بیکن، مواد گوشتی سرد (مثل سوسیس و کالباس) و هرگونه مواد غذایی پروسس شده پرهیز کنید.
 
♦ چایی و قهوه را بدون شکر و یا با کمی شیرینی میل کنید. آب فراوان و شیر بنوشید. استفاده از شیر و آبمیوه باید محدود به یک الی دوبار مصرف در هر روز باشد. نوشیدنی‌های شیرین شده باید از رژیم غذایی حذف شوند.
 
♦ در تغذیه مدرن باید از روغن‌های گیاهی طبیعی مانند روغن زیتون در طبخ، برای سالاد و روی میز غذاخوری استفاده بشود. استفاده از کره را محدود کرده و از روغن‌هایی با ترانس چربی بالا دوری کنید.
 
♦ داشتن فعالیت بدنی همزمان با رعایت کردن اصول مدرن تغذیه، به سلامت جسم و روان کمک بسزایی می‌کند.
 
رسالت و هدف «بشقاب تغذیه سالم» ایجاد برنامه تغذیه سلامت مبتنی بر دستاوردهای علمی مدرن می‌باشد و به هیچ عنوان تحت تاثیر صنعت غذا و یا سیاست های کشاورزی نیست. این دستورعمل، راهنمایی است که با جزئیات، برنامه‌ی ساده‌ای را با هدف کمک به انتخاب بهتر در تغذیه، به مردم ارائه می‌دهد.
نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به گروه مهندسی باران می باشد طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط توسعه فناوری اطلاعات اینتک